Κυριακή 26 Ιουλίου 2009

Τα διπλά βιβλία και το διπλό πρόσωπο του ΠΑΣΟΚ


Πως τακτοποιείς τους λογαριασμούς σου με το παρελθόν; Όταν κοιτάς πίσω και βλέπεις, ή έστω υποψιάζεσαι, τα λάθη που έκανες, πως ενσωματώνεις αυτή την αποτίμηση στη σημερινή αυτοεικόνα σου; Αν υποτίθεται ότι αναγνωρίζεις τα λάθη σου, πως φαίνεται αυτό στη συμπεριφορά σου; Όχι, δεν χρειάζεται να είσαι ψυχαναλυτής για να θέσεις τέτοια ερωτήματα, ούτε αυτά αφορούν άτομα μόνο. Αφορούν κατ’ εξοχήν οργανωμένες συλλογικότητες ανθρώπων – από επιχειρήσεις μέχρι κόμματα.

Η συνήθης αντίδραση ενός οργανισμού όταν αντιμετωπίζει κριτική για αθέμιτες συμπεριφορές είναι η άρνηση: ‘δεν είδαμε, δεν ξέρουμε, δεν κάναμε’. Δεκαετίες ολόκληρες η Καθολική Εκκλησία αρνούνταν να εξετάσει σοβαρά τις καταγγελίες για σεξουαλική κακοποίηση ανηλίκων από ιερείς της, μέχρι τη στιγμή που η χιονοστιβάδα των αποκαλύψεων δεν άφηνε περιθώρια για περαιτέρω άρνηση. Το ΠΑΣΟΚ σήμερα αρνείται ότι πήρε χρήματα από τη Ζίμενς το 1999, παρά την ομολογία του τότε πανίσχυρου στελέχους Θ. Τσουκάτου ότι εισέπραξε για λογαριασμό του κόμματος 1 εκατομμύριο μάρκα.

Η άρνηση δείχνει την αδυναμία του φορέα της να εγκύψει αναστοχαστικά στη συμπεριφορά του. Όταν ο αρνητής γνωρίζει ότι έσφαλλε αλλά διατείνεται το αντίθετο, υποκρίνεται. Η υποκρισία έχει κόστος: διαχειριστικό και ηθικό. Από διαχειριστικής απόψεως, ο υποκριτής πρέπει να ξοδεύει πολιτικό κεφάλαιο για να συντηρεί την εικόνα του, οπότε αναγκάζεται να ψεύδεται ή να κατασκευάζει γελοία αυτοεξυπηρετικές δικαιολογίες, επιβαρύνοντας τη θέση του. Από ηθικής απόψεως, το κύρος του υποκριτή απομειώνεται, η πειθώς του κλονίζεται.

Κοιτάξτε τι κάνει το ΠΑΣΟΚ σήμερα: για να αποδείξει ότι το 1εκατομμύριο μάρκα ουδέποτε έφθασε στα ταμεία του, δημοσιοποίησε μια χειρόγραφη φωτοτυπία του βιβλίου εισόδων του το 1999, από αυτά που ούτε ένα σουβλατζίδικο δεν τηρεί. Αν ένας μανάβης δείξει ένα τέτοιο τεφτέρι στην εφορία, θα τον κλείσουν. Ένα μεγάλο κόμμα με δεκάδες χιλιάδες μέλη, πληθώρα ιδιωτικών εισφορών, και δεκάδες εκατομμύρια ευρώ κρατικών επιδοτήσεων το χρόνο (τα έσοδά του το 1999 ανήλθαν σε 549 εκατομμύρια δραχμές!), δεν έχει ούτε ένα στοιχειωδώς επαγγελματικό λογιστικό σύστημα. Ακόμη χειρότερο: δεν ντρέπεται να το δείχνει! Ακόμη πιο εξωφρενικό: περιμένει να γίνει πιστευτό! Εικόνα σου είμαι Ελλάδα και σου μοιάζω!

Το ΠΑΣΟΚ δυσκολεύεται να ξαναδεί με ειλικρίνεια τις προβληματικές πρακτικές του παρελθόντος, γι αυτό και δεν διδάσκεται από τις παλιές αμαρτίες του. Ο τότε γραμματέας του κόμματος κ.Κ.Σκανδαλίδης δήλωσε άγνοια για τη χρηματοδότηση από τη Ζίμενς. Κλασική απάντηση γραφειοκράτη ο οποίος, προκειμένου να επιβιώσει, δεν διστάζει να ευτελίζει το ρόλο του. Ο κ.Σημίτης σιωπά…Στις καταθέσεις τους στον ανακριτή, οι προ δεκαετίας ταμίες του ΠΑΣΟΚ, κ.Σ.Αυγερινός και κυρία Δ.Παπαχρήστου, ουσιαστικά δεν διέψευσαν τον ισχυρισμό του κ.Τσουκάτου, ότι δηλαδή το κόμμα, σαν κάθε «καλή» μικρομεσαία ελλαδική επιχείρηση, κρατούσε διπλά λογιστικά βιβλία. Ο κ.Τ.Χυτήρης, ταμίας του ΠΑΣΟΚ μετά το 2004, δήλωσε ότι «διπλά βιβλία στο ΠΑΣΟΚ, σήμερα δεν υπάρχουν». Προσέξτε: «σήμερα», χθες ίσως…

Υπήρξαν και παράταιρες φωνές, οι οποίες πνίγηκαν από τον αυτοεξυπηρετικό κομματικό πατριωτισμό. Το μέλος του πολιτικού συμβουλίου κ.Π.Μπεγλίτης πρότεινε να ζητηθεί από τον πρώην πρωθυπουργό κ.Σημίτη να δώσει εξηγήσεις για τη χρηματοδότηση του κόμματος την εποχή της προεδρίας του. Εξόχως ορθολογική πρόταση• φυσικά απερρίφθη από την κομματική γραφειοκρατία…

Το κλειδί για την κατανόηση της αμήχανα ενοχικής στάση του ΠΑΣΟΚ (‘μάλλον κάτι κάναμε λάθος στο παρελθόν, αλλά ας μην το σκαλίσουμε’) το δίνει ο εκπρόσωπός του. Ερωτηθείς εάν ο κ. Τσουκάτος λέει την αλήθεια, ο κ.Παπακωνσταντίνου απάντησε: «είναι θέμα που θα κριθεί από τη Δικαιοσύνη». Προσέξτε τη σιωπηλή παραδοχή: η αλήθεια δεν είναι κάτι που αφορά εμάς, αλλά τρίτους (τη Δικαιοσύνη). Λες και ό,τι συνέβη, συνέβη σε άλλους…Η μητρική Ζίμενς υπήρξε πολύ πιο ειλικρινής: δεν περίμενε να αποφανθεί η Γερμανική Δικαιοσύνη, αλλά ζήτησε από διακεκριμένη Αμερικανική δικηγορική εταιρία να αναλάβει την έρευνα των διαβόητων «μαύρων ταμείων» της. Έτσι ενεργεί όποιος γνωρίζει ότι η απώλεια της φήμης του απειλεί δυνητικά την ύπαρξή του.

Όποιος παθιάζεται για την αλήθεια το δείχνει: αναψηλαφεί τα γεγονότα, αναδέχεται τα σφάλματά του, επαναφηγείται την ιστορία του. Η επαναφήγηση είναι, τελικά, το μείζον, γιατί ο φορέας της, αναστοχαζόμενος την παρελθούσα συμπεριφορά του, αλλάζει και, συγχρόνως, δείχνει ότι αλλάζει, αυξάνοντας έτσι την αξιοπιστία του. Το ΠΑΣΟΚ, ένα κληρονομικό κόμμα-χαμαιλέων, σπάνια αναστοχάστηκε ποτέ οτιδήποτε στην 35χρονη ιστορία του. Η στάση του δεν εκπλήσσει αφού το κόμμα αυτό απεικονίζει όσο κανένα άλλο την κυρίαρχη ελλαδική νοοτροπία: διπλοπρόσωπο, «μπαγάσικο», σαγηνευτικό, ανοργάνωτο, χαρισματικό, διαπλεκόμενο, ιδιοτελές, λαϊκιστικό, φατριαστικό, ετσιθελικό, macho, αντιφατικό, καιροσκοπικό και, φυσικά, «προοδευτικό»...

6 σχόλια:

Meropi είπε...

Συμφωνώ.
Όμως μήπως ζητάμε πολλά απαιτώντας από το ΠΑΣΟΚ να παραδεχτεί το λάθος του? Θα γίνει βορά στα δόντια ενός ακόμα πιο διεφθαρμένου κόμματος. Θα μου πεις. Είναι αυτή δικαιολογία για κάποιο κόμμα που επαγγέλλεται την πάταξη της διαφθοράς? Μμμμμ, ενόψει του επιπέδου της μεγάλης πλειοψηφίας του εκλογικού σώματος, είναι μια κατανοητή δικαιολογία θα έλεγα.

Χαρίδημος Τσούκας είπε...

Δεν διαφωνώ. Τα κόμματα είναι εξουσιαστικοί μηχανισμοί, και οι σκπιμότητες τους επιβάλουν συχνά τη σιωπή. Η κριτική μου, όμως, είναι κανονιστική κριτική: διατυπώνω ένα θεωρητικό σχήμα (με στέρεα επιχειρήματα θέλω να πιστεύω) και, επι τη βάσει αυτού, ασκώ την κριτική μου για υπαρκτές συμπεριφορές. Η ιστορική εμπειρία δείχνεί ότι ένας ηγέτης εμπνέει όταν συνενώνει πραγματισμό και αυθεντικότητα. Εδώ έχουμε ωμό, αυτο-εξυπηρετικό πραγματισμό και καθόλου αυθεντικότητα. Ενα τέτοιο κόμμα, ένας τέτοιος ηγέτης, δεν μπορεί να επιφέρει τις ουσιαστικές αλλαγές που χρειαζόμαστε - δεν πείθει, δεν εμπνέει.

violetta είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
A είπε...

Agapiti Paullina,

Katarxas sygnwmi gia tous latinikous xaraktires alla antimetwpizw provlimata me tin texnologia.

Dyskoleuomai na katanoisw to sxolio sas. Mporeite na ginete ligo pio safis?

Sygekrimena dyskoleuomai na katalavw ta eksis 4 simeia (me epeksigisi tis dyskolias mou sto kathe simeio)

1)grafete: "...αλλα δεν άντεξα στον πειρασμό της αναμονής εγκρίσεως".

I koini ennoia tou peirasmou (toulaxiston etsi opws tin antilamvanomai egw) einai stis grammes tou 'thelw kati poly alla gia diaforous logous de prepei/kanei na to apoktisw/viwsw/grapsw ktl'. Diladi mia antagwnistiki sxesi enos 'thelw' ki enos 'prepei'. Auto to 'prepei' mporei na einai gia diaforous logous (koinwnikous, nomikous, ygeias, empatheias ktl). Gia paradeigma exoume ton peirasmo tou fagitou pou metafrazete se 'thelw na faw alla den prepei gia logous ygeias/omorfias/oikonomias ktl'.

Eseis grafontas peri peirasmou tis anamonis egrisews mou metaferete to minima oti 'thelw na anameinw alla de prepei (gia opoiodipote logo eseis pisteuete)'. Twra grafontas oti telika den anteksate ston peirasmo antilamvanomai oti endwsate sto 'thelw' sas kai telika anameinate. Kati pou den synadei me to noima tou ypoloipou keimenou sas. Parakalw dieukriniste.

2)Grafete: "Και μη νομίσετε... δεν διατηρείται σημαντικό μπλόγκ..."
de kserw an edw ennoite oti telika a) o blogger nomizei oti diatirei simantiko blog enw eseis pisteuete to antitheto, i b) einai simantiko to blog enw o blogger mporei na pisteuei to antitheto.

O tropos kata ton opoio diatypwnete tin dipli arnisi (μη νομίσετε...δεν διατηρείται) kai i xrisi tis ἔλλειψις [...]epitrepei gia dipli ermineia. Logo fysika twn symfrazomenwn (deite to simeio 3) ypothetw oti sti periptwsi mas isxyei to a). Ean ennoite tin periptwsi a) tha ithela na tekmiriwsete parathetontas ta simeia sto blog (i allou p.x. prwsopiki epikoinwnia i akoma kai alla keimena/arthra tou blogger) sto opoio sas didete i entypwsi oti o blogger nomizei oti diatirei simantiko blog.

3)kai synexizete "..., λόγω ειδικής θεματολογίας χυδαϊζει μάλλον.". Edw tha ithela na zitisw dieukriniseis peri tou ti ennoeite ws thematologia tou sygekrimenou blog kai kata poion tropo xydaizei.

4)grafete: "...Ο σκοπός ...ούτως "η άλλως επετεύχθη...δεν θα πεθάνω δε απο τα δημιουργηθέντα κενά". Tha ithela na dieukrinisete poia einai auta ta kena kathws eseis epivevaiwnete oti o skopos epeteuxthei.

O Kyrios Tsoukas grafei katanoitika kai lita (en antithesei me emena) kai fantazomai (den exw apodeikseis gia auto) afierwnei arketo xrono sta keimena tou. San anagnwstis kai mikrosxoliastis autou tou blog tha sas parakalousa na grafete pio katanoita etsi wste na syneisferete sto dialogo entos tou blog.

Ean pali den epithymeite na syneisferete sto dialogo tou blog tha mporousate kallista na steilete ena prwsopiko email ston Kyrio Tsouka xwris na vazete tous anagnwstes se aporia peri tou noimatos tou sxoliou sas.

Kai pali apologoume gia ti xrisi latinikwn.

Tapeina dikos sas.
A

violetta είπε...

Aπαντήθηκαν

A είπε...

Agapiti Paullina,

Sygxwreiste tin agnoia mou alla den vlepw pouthena tis dieukriniseis sas sta simeia pou entopisa.

Parakalw epanadimosieuste i deikste mou pou vriskontai oi apantiseis sas.

Sas euxaristw ek twn proterwn gia to xrono sas.

Meta timis.

A