Σάββατο 28 Ιανουαρίου 2012

Δεν ξεχνώ


Στις 3 Φεβρουαρίου 2012, στην πανεπιστημιούπολη, σε τελετή του Πανεπιστημίου Κύπρου, ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Δ. Χριστόφιας θα θέσει το θεμέλιο λίθο του Κέντρου Πληροφόρησης - Βιβλιοθήκης «Στέλιος Ιωάννου». Τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας έχουν προσκληθεί στην τελετή και τη δεξίωση που θα ακολουθήσει.

Ως καθηγητής του Πανεπιστημίου Κύπρου, λυπούμαι, αλλά δεν μπορώ να αποδεχθώ την πρόσκληση. Κατανοώ τη συμβολική αναγκαιότητα τη τελετής, είμαι ευγνώμων στην Κυπριακή Δημοκρατία για τη συμμετοχή της στη χρηματοδότηση της Βιβλιοθήκης, και τιμώ το κορυφαίο αξίωμα της Κυπριακής Δημοκρατίας. Γνωρίζω ότι, τόσο η ιδιότητα του καθηγητή δημόσιου πανεπιστημίου, όσο και η ιδιότητα του πολίτη της Κυπριακής Δημοκρατίας, υπάρχουν στο μέτρο που υπάρχει συντεταγμένη πολιτική κοινότητα. Τόσο ο πολίτης όσο και ο δημόσιος λειτουργός, οφείλουν την ύπαρξή τους στους θεσμούς της «πόλεως». Η «πόλις» είναι το σπίτι μας.

Ακριβώς γι αυτό, έχουμε χρέος όλοι, άρχοντες και αρχόμενοι, να μεριμνούμε ενεργά για την καλή λειτουργία των θεσμών της πολιτείας στην οποία μετέχουμε. Όταν οι θεσμοί της «πόλεως» ευτελίζονται από τους ηγέτες που είναι κατ’ εξοχήν επιφορτισμένοι με την καλή λειτουργία τους, τότε, ως ενεργοί πολίτες, έχουμε υποχρέωση, αφενός μεν να διαχωρίσουμε το αξίωμα από τον αξιωματούχο, αφετέρου δε να εκφράσουμε έλλογα την αντίθεσή μας σε πρακτικές των ηγετών που απαξιώνουν το αξίωμα, μειώνοντας το κύρος και το σεβασμό που πρέπει να το περιβάλλουν.

Ως Πρόεδρος, ο κ. Χριστόφιας διαθέτει, βεβαίως, την πολιτική νομιμοποίηση να κυβερνά. Μετά, όμως, τη φονική έκρηξη στο Μαρί, στις 11/7/2011, έχει απολέσει την ηθική νομιμοποίηση να ηγείται. Η κρίση αυτή δεν είναι αυθαίρετη, αλλά προκύπτει από την κοινή λογική.

Σύμφωνα με το Πόρισμα της συσταθείσης με διάταγμα του Υπουργικού Συμβουλίου «Μονομελούς Ερευνητικής Επιτροπής για τη Διεξαγωγή Έρευνας Σχετικά με την Έκρηξη που Επισυνέβη την 11η Ιουλίου 2011 στη Ναυτική Βάση “Ευάγγελος Φλωράκης” στο Μαρί», ο κ. Χριστόφιας «έχει σοβαρότατες θεσμικές και προσωπικές ευθύνες σε σχέση με […] την τραγωδία που ακολούθησε». Το Πόρισμα συμπεραίνει: «Οι ευθύνες του προέδρου για την τραγωδία είναι άμεσες, συγκεκριμένες, αδιαμφισβήτητες και σοβαρότατες. […] Η κύρια ευθύνη για την τραγωδία και τα συνεπακόλουθα, βαρύνει τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας» (σ. 459).

Με άλλα λόγια, το Πόρισμα της Ερευνητικής Επιτροπής θεωρεί ουσιαστικά τον κ. Χριστόφια ως τον κύριο ύποπτο ηθικής αυτουργίας στην τραγωδία του Μαρί, στην οποία, θυμίζω, δεκατρείς συμπολίτες μας έχασαν τη ζωή τους. Το Πόρισμα αυτό δεν είναι ένα οποιοδήποτε κείμενο γνώμης, αλλά συνιστά την πλέον έγκυρη γνώση που διαθέτουμε ως οργανωμένη πολιτική κοινότητα για το συγκεκριμένο θέμα. Σε ένα συντεταγμένο κράτος δικαίου, όπως η Κυπριακή Δημοκρατία, η διαδικασία παραγωγής του Πορίσματος προσδίδει εγκυρότητα στα συμπεράσματά του, τα οποία αυτονοήτως οφείλουν να γίνονται εξίσου σεβαστά με τις αποφάσεις των οργάνων της έννομης τάξης. Αυτός, άλλωστε, είναι ο λόγος που, στο διάγγελμά του την 14η Ιουλίου 2011, ο κ. Χριστόφιας δήλωσε, μεταξύ άλλων: «Η απαίτηση όλων είναι να εντοπιστούν και να αποδοθούν οι ευθύνες, όποιους κι αν αυτές βαρύνουν, από το χαμηλότερο μέχρι το ανώτατο επίπεδο. Οι ευθύνες, σας διαβεβαιώ, θα αποδοθούν και θα αναληφθούν».

Παρά τη ρητή δέσμευσή του, ο κ. Χριστόφιας απέρριψε κατηγορηματικά το Πόρισμα. Με άλλα λόγια, για λόγους ιδιοτελείς, αφού το Πόρισμα τον χαρακτηρίζει ως τον φέροντα την κύρια προσωπική και θεσμική ευθύνη για την τραγωδία, ο κ. Χριστόφιας έθεσε τον εαυτό του υπεράνω της «πόλεως», πέρα από κάθε κριτική που του ασκούν τα συντεταγμένα όργανά της. Αρνούμενος τα συμπεράσματα του Πορίσματος και παραβιάζοντας την ίδια τη ρητή του δέσμευση, ο κ. Χριστόφιας δεν σέβεται τις διαδικασίες του κράτους δικαίου, αρνείται να υπαγάγει τον εαυτό του στους κανόνες που χαρακτηρίζουν το ήθος της Δημοκρατίας, και καθίσταται, ως εκ τούτου, αναξιόπιστος. Ενεργώντας ως «ιδιώτης», θέτει το ίδιον συμφέρον πάνω από το δημόσιο· αποξενώνεται από τον «κοινόν λόγον» της «πόλεως» και κλονίζει την εμπιστοσύνη των πολιτών στους θεσμούς. Προσκολλημένος στην εξουσία, ο κ. Χριστόφιας ευτελίζει το υψηλό αξίωμά του και διαπαιδαγωγεί μια ολόκληρη κοινωνία στην ανευθυνότητα. Αντί με τις πράξεις του να επιβεβαιώνει και να ενισχύει το κύρος τους αξιώματός του, του αφαιρεί το συμβολικό κεφάλαιο, χωρίς το οποίο ο εκλεγμένος ηγέτης στερείται πειθούς. Η δύναμη του ηγέτη είναι συνάρτηση του προσωπικού του κύρους. Μετά την επίσημη απόδοση και μη ανάληψη εκ μέρους του των κολοσσιαίων ευθυνών του για την τραγωδία στο Μαρί, ο κ. Χριστόφιας έχει υπονομεύσει το προσωπικό του κύρος, απαξιώνοντας, κατά συνέπεια, το ύπατο αξίωμα της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Για τους ανωτέρω λόγους, αρνούμαι να παραστώ στην τελετή τοποθέτησης του θεμέλιου λίθου. Σέβομαι απεριόριστα το αξίωμα του Προέδρου της Δημοκρατίας, αλλά δεν τρέφω τα ίδια αισθήματα για έναν Πρόεδρο που φέρνει το υψηλό αξίωμά του στα μέτρα του δικού του ηγετικού αναστήματος. Αρνούμαι να επιπλώσω το μιντιακό σκηνικό των δημοσίων σχέσεων του κύριου ύποπτου ηθικής αυτουργίας στη σημαντικότερη ανθρωπογενή καταστροφή που συνέβη στην Κύπρο μετά το 1974. Αρνούμαι να τιμήσω με τη φυσική μου παρουσία τον ηγέτη που δεν τιμά το αξίωμά του. Αρνούμαι να σφίξω το χέρι του κορυφαίου αξιωματούχου που θέτει ανερυθρίαστα το ίδιον συμφέρον πάνω από την καλή λειτουργία των θεσμών. Αρνούμαι να σβήσω από τη μνήμη μου τους δεκατρείς νεκρούς του Μαρί. Αρνούμαι να ξεχάσω τον γοερό θρήνο των γονιών, των συζύγων, των παιδιών. Αρνούμαι να είμαι πολίτης με αμνησία.

Δεν ξεχνώ – και πράττω αναλόγως.

210 σχόλια:

«Παλαιότερο   ‹Παλαιότερο   201 – 210 από 210
Ανώνυμος είπε...

ποιος είναι τελικά αυτός ο Τσούκας ρε παιδιά και ασχολείστε μαζί το?. Καθηγητης ενός μαθήματος που δεν απαιτεί εξυπνάδα, τεχνογνωσία κτλ. Μόνο φιλολογία και πολύ μπλα μπλα απαιτεί η ¨εξιδίκευσ稴 του τσούκα. ο άνθρωπος απέτυχε από ότι διάβασα παραπάνω να εγκατασταθεί και να πουλήσει πνευμα στη Ελλάδα και ήρθε εδώ και μας πουλά μούρη. Με γεια σου και χάρα σου αν δεν θέλεις να πάεις στα εγκαίνια. Ούτε μας ενδιαφέρει ο λόγος που δεν πήγες ουτε θα σταματήσουν τα πάντα να λειτουργουν επειδή δεν πήγε η Φάτσα σου στη εκδήλωση. Το παρατραβάς Τσούκα , αλλά ετσι είσαι μαθημένος 'Καλαμαράς΄΄ τεμπέλης με περικεφαλαία.

Ανώνυμος είπε...

Ate re hamena pithikoeidei, dialiste to kallittera, erezilepsete to mastro as to Hari.

Ανώνυμος είπε...

Ό,τι έγραψες ήταν ΑΚΑΙΡΟ, ΑΚΥΡΟ, ΑΣΤΟΧΟ.
Να μας αδειάσεις τη γωνιά ...και κάνε και καμιά έρευνα, να μάθεις, γιατί είμαστε σε κατεχόμενη γη.
Αλλά όχι ως γνήσιος ΕΛΛΗΝΑΣ που είσαι προτιμάς τις ΚΑΤΙΝΙΕΣ ...
παλιο-κατίνα ...
Σπίτι σου ρεεεεεεε....

Ανώνυμος είπε...

http://youtu.be/n7NPHYX7Y4w

Ανώνυμος είπε...

http://youtu.be/d4ojL-du628

Ανώνυμος είπε...

http://youtu.be/dmkaKkzPRZg

Ανώνυμος είπε...

http://youtu.be/bdVAOXRfnK8

Ανώνυμος είπε...

http://youtu.be/qptRdoHqTmQ

Ανώνυμος είπε...

http://youtu.be/MQv0OuoKRxQ

Μάνος Καρμίρης είπε...

Ο "πολύς" Τσούκας ανεφέρθη στο "υπέροχο" σουηδικό μονδέλλο(σε -έλλο καταλήγουν και άλλες...λέξεις).
Ε, λοιπόν εκεί στην Σουηδία ζούσε κάποιος Ελλην, ο οποίος έκανε παρέα με κάποιον γείτονά του που(για ατυχία του) ήταν αστυνομικός. Ο Σουηδός αστυνομικός πήγαινε στο σπίτι του Ελληνος έπινε τα ουζάκια του(πού να βρει ούζο ο ξανθο...... απόγονος των βαρβαροβίγκινγκς;) και τελος πάντων έκαναν παρέα.
Α, να μην λησμονήσω και την αναφορά του Τσούκα στα συναισθήματα κατά...Αριστοτέλην...
Κάποια ημέρα ο Ελλην οδηγώντας το αυτοκίνητό του επιστρέφοντας σπίτι τσουπ έπεσε σε μπλόκο της Αστυνομίας. Και πλησιάζοντας ο αστυνομικός τσουπ αντικρύζει τον γείτονά του. Ο Ελλην ως Ελλην πολιτισμένος τον χαιρετά δίνοντας και το χέρι του. Και ο βαρβαροβίκινγκ του λέγει με άγριο ύφος; Παρακαλώ να λείπουν οιοικιότητες γνωριζόμαστε;
Και ο Ελλην: Μα, ο Χάνσεν ο γείτονάς μου δεν είσαι;
Σας απαγορεύω κύριε του απήντησε ο Βάρβαρος Σουηδός.
Το επεισόδιο τελείωσε εκεί αλλά όταν ξαναντάμωσαν ο Ελληναράς τον απεστόμωσε λέγοντάς του:
-Ακου χαζοΣουηδέ, αυτό δεν θα συνέβαινε ποτέ στην Ελλάδα. Επειδή λοιπόν συμβαίνει εδώ άρα είσθε ΑΠΑΝΘΡΩΠΟΙ γι αυτό και αυτοκτονείτε για...πλάκα...χαμένε...

«Παλαιότερο ‹Παλαιότερο   201 – 210 από 210   Νεότερο› Νεότερο»